Övergång och samverkan

Förskolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv. Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnens utveckling och lärande. Det ska även finnas samarbetsformer som syftar till att förbereda barnen och deras vårdnadshavare inför övergångar från förskolan till förskoleklassen, skolan och fritidshemmet” (Skolverket, 2018).

Under våren besöker vi förskoleklass vid ett tillfälle med berörda skolbarn.

Vi har ett dokument där vi skriver ner barnets utveckling och lärande som skett på förskolan. Vad barnet har för intressen och vad vi ser att barnet har behov av. Dokumentet måste godkännas av vårdnadshavarna innan det lämnas över till aktuell skola, då vi som privat förskola har sekretess om allt som rör barnet.

Under sista läsåret introducerat vi barnen som ska börja förskoleklass till mer skolifierad utbildning. Vi kallar denna stund för ”skolklubb”. Här får barnen möjlighet att i större utsträckning känna sig som en grupp vilka ska ta klivet upp i skolan. De utmanas i uppgifter som ska ge barnen ytterligare utmaningar. Här får också förskolläraren en större förståelse över vart varje enskilt blivande skolbarn ligger kunskapsmässigt. Detta är ett bra verktyg för att kunna stimulera, utmana och dokumentera inför den progression som sedan sker.

Vi vill skapa en bra övergång mellan avdelningarna. De barn som ska bli Krumelurer (3-5 år) får en inskolning under maj/juni. Tanken är att barnen ska få delta i krumelurernas olika rutiner, lek och samling för att i augusti känna sig trygga att byta avdelning och med pedagogerna som arbetar där. Även Pusselbiten har en "Krumelurklubb" där blivande Krumelurbarn får avsatt tid för undervisningssituationer som förbereder dem för 3-5 års avdelningen.