Pedagogiskt systematiskt kvalitetsarbete

Villa Ramnebackens fristående förskola arbetar aktivt med sitt pedagogiska systematiska kvalitetsarbete. Allt för att ständigt vara uppdaterad på den senaste forskningen och för att höja kvalitén på förskolan utbildning och undervisning.

Men hur gör vi?


För att nå vårt uppdrag arbetar vi med systematiskt kvalitetsarbete på olika nivåer.


Vi arbetar som ett helt arbetslag för att systematiskt sätta upp tydliga prioriterade mål för verksamheten. För att välja mål för året bedömer vi vår egen verksamhet och profession genom en bedömningsmatris som vi utför enskilt. Denna sammanställs sedan i hela arbetslaget och utifrån denna kan vi sedan se vad vi behöver prioritera under det kommande året, för att utveckla verksamheten och vårt ledarskap som pedagoger i arbetet med barnen. Detta är sedan något vi läser forskning om och prövar i verksamheten.


Vi arbetar avdelningsvis på ett projektinriktat arbetssätt. Våra prioriterade målområden vävs samman med barnens intressen. Under terminens start har vi grundverksamhet med barngruppen där vi pedagoger observerar och ser vad barnen visar intresse för, vilka personligheter de har och vad varje barn har för behov. Utifrån detta arbetar vi ihop ett projekt som sedan utgör fokus för våra utbildningstillfällen.


Vi arbetar med kontinuerlig uppföljning av varje enskilt barns lärande och utveckling. Vi dokumenterar varje enskilt barns behov och vad vi kan finna att barnet har för intressen just då och hur vi kan utmana barnet vidare. Barnen får svara på frågor om hur de uppfattar sina dagar på förskolan. Vid behov gör vi också en mer omfattande kartläggning av barnet vilket har som syfte att öka förståelsen för barnets starka sidor, förmågor och behov.


Vi delar ut en brukarenkät till varje vårdnadshavare för att få en inblick av hur vårdnadshavarna tolkar och ser på vår verksamhet och deras barns trivsel. Denna följer vi sedan upp och tolkar tillsammans i arbetslaget och med vårdnadshavarna på ett föräldramöte.


Vi arbetar systematiskt och aktivt med våra pedagogiska miljöer, dels för att fånga upp barnens intresse i miljöerna men också för att uppnå en harmonisk, inspirerande, välkomnande, tydlig, tillgänglig och utforskande miljö för alla barn.


För att kunna arbeta systematiskt behöver vi utföra pedagogiska dokumentationer. En pedagogisk dokumentation kan vara bilder, filmer, ord och tankar på barnen i verksamheten eller, om vi vill titta på vårt pedagogiska ledarskap är det pedagogerna som dokumenteras. Detta material bearbetas sedan i arbetslaget, där vi diskuterar vad som händer eller vad som sägs för att kunna arbeta vidare. Vi pedagoger kan sätta på oss olika “glasögon” beroende på vad vi vill titta på i olika situationer. Om det är förhållningssätt vi vill titta på, ja då är det de glasögonen vi tar på oss osv.

Den pedagogiska dokumentationen som används i barngruppen är den dokumentation vi tar tillbaka till barnen. Vi vill se vad barnen väljer att lyfta utifrån dokumentationen och det är sedan detta vi arbetar vidare med tillsammans med barnen. Dokumentationerna leder sedan till verksamhetsutveckling.


Vi reviderar vår likabehandlingsplan varje hösttermin, denna delas sedan med vårdnadshavarna för att alla ska få ta del av den och ha en möjlighet att påverka den.