Inskolning

“Förskolan ska samarbeta med hemmen för att ge barnen möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Förskolan ska tydliggöra för barnen och barnens vårdnadshavare vilka mål utbildningen har. Detta är en förutsättning för deras möjlighet till inflytande och förståelse för förskolans uppdrag. Det är viktigt att alla som ingår i arbetslaget har förmåga att förstå och samspela med barnen och att skapa tillitsfulla relationer med hemmen, så att förskoletiden blir positiv för barnen” (Skolverket, 2018).


Innan inskolningen kontaktas vårdnadshavare av rektorn. Rektorn bjuder in vårdnadshavare till ett samtal där det berättas om hur det fungerar att ha sitt barn på vår

fristående förskola. Rektorn skickar sedan ut ett placeringsbeslut som talar om från och med vilket datum barnet fått plats på förskolan, samt andra viktiga dokument som rör medlemsskapet och förskoleverksamheten. När inskolningen börjar närma sig skickas broschyren “välkommen på inskolning” ut, med information om datum och tid för inskolning, samt information om hur inskolningen kommer att gå till.


Vi har på förskolan en föräldraaktiv inskolning. Föräldraaktiv inskolning varierar ofta i längd. Den ursprungliga modellen består av tre dagars inskolning, men vi har fyra dagar och flexibilitet finns dag 5 om man känner att vårdnadshavarna ska fortsätta delta, eller lämna helt dag 5. Detta är ett beslut som pedagogerna tar beroende på situation.


Vid den föräldraaktiva inskolningen är vårdnadshavarna tillsammans med barnet på förskolan kl: 9-11 och då tränas inga avsked. Vårdnadshavare är aktiva och sköter all omvårdnad själv under de dagar som inskolningen äger rum. Vårdnadshavarna deltar hela tiden i verksamheten och finns som en trygg bas för barnet som får möjlighet att bli nyfiket på och ta initiativ till lek och samspel med pedagoger och andra barn. Pedagogerna finns med och är deltagande i eller nära leken. På så sätt kan pedagogen läsa av det nya barnets intressen, behov och sådant som väcker nyfikenhet och känsloreaktioner.


Föräldraaktiv inskolning syftar mer till att träna barnet att vara i förskolan, med föräldrarna som tryggt stöd, än för barnet att bli lämnat på förskolan. När de föräldraaktiva inskolningsdagarna har gått lämnar föräldrarna barnet på förskolan 9-14 dag 5 . Föräldrarna ska vara extra stand by om det behövs några dagar efter inskolningen är färdig.


När vecka 2 ska starta innebär det att gränsen mellan inskolning och ”ordinarie” förskoledagar är skarp och man kan som förälder underlätta för barnet genom att se till så att de första dagarna är korta.


Ca en månad efter inskolningen kommer ansvarig pedagog erbjuda ett uppföljningssamtal för att prata om hur det går för ert barn. Här har ni också chansen att lyfta frågor som uppkommit.